Søg støtte
Kgs. Enghavepuljen er åben
Bydelspuljen for Kgs. Enghave Lokaludvalg er åben for indkomne ansøgninger for resten af 2025. Årets sidste frist er 20. november med svar 18. dec., hvor du skal være opmærksom på, at projektet skal afvikles og afrapporteres senest d. 5. januar grundet årsregnskaber - der er ca. 100.000 kr. til sidste frist. Søger du midler til projekter i 2026 er næste frist d. 22. december med svar i slut januar. Se i øvrigt nyhed om ændringer i vores puljestruktur for 2026. Vær derfor opmærksom på vi er i en overgangsfase mellem to puljestrukturer, og derfor er ved at opdatere her på siden.
OBS. har du spørgsmål eller brug for rådgivning og dialog angående ansøgninger og puljeinfo, så tøv ikke med at tage kontakt til puljemedarbejderen.
Du kan søge Kgs. Enghavepuljen om støtte, hvis du har en god idé til et projekt eller en aktivitet i bydelen. Enhver borger, gruppe eller forening kan søge om støtte til aktiviteter og arrangementer, der foregår i Sydhavnen.
For at kunne komme i betragtning til støtte, skal aktiviteten blandt andet være forankret i Sydhavnen og være med til at styrke og udvikle Sydhavnens identitet.
Du kan søge Kgs. Enghavepuljen på to måder: via Storepuljen og Lillepuljen.
Beløbet til uddeling i 2026 er endnu ikke officielt (i 2025 var der samlet 1.183.400 kr. til uddeling).
Storepuljen
Storepuljen er for projekter, der søger støtte på over 10.000 kr. med større projektbudgetter og længere tidshorisonter. Den har 5 årlige frister med midler reserveret til hver frist for at sikre, at Kgs. Enghavepuljen har midler hele året. Puljeudvalget, der består af 5-7 medlemmer af Lokaludvalget, forbehandler ansøgningerne og indstiller afgørelser. Ansøgninger på 50.000 kr. eller derover vil dog altid drøftes på Lokaludvalget ordinære møder.
Lillepuljen
Lillepuljen søges løbende og er for hurtigt opståede og mindre projekter, der søger støtte for 10.000 kr. og derunder og har små projektbudgetter på højest samlet 30.000 kr.. Lillepuljen kan tidligst søges 4 måneder (120 dage) inden projektets afvikling - og senest 3 uger før afvikling (21 dage). Man får svar på sin ansøgning efter ca. 2 uger, hvis alt er som det skal være. Puljeudvalget behandler og afgøre ansøgningerne. Lillepuljen lukker, når det vurderes hensigtsmæssigt for Lokaludvalgets samlede puljemidler. Den kan dog åbne igen, hvis det skønnes muligt. Hold derfor øje her på siden. Lillepuljen kan tidligst søges 1. dec. i indeværende år med henblik på 1. januar og frem.
Hvem kan søge
Enhver borger, gruppe eller forening kan søge om støtte til aktiviteter og arrangementer, der foregår i Sydhavnen. For at kunne komme i betragtning til støtte, skal aktiviteten blandt andet være forankret i Sydhavnen og være med til at styrke og udvikle Sydhavns identitet.
Sådan søger du
Hent og udfyld ansøgningsskemaet med projektbeskrivelse og budget, og send det til vores sekretariat. Angiv om det er lillepulje eller storepulje i emnefeltet på mailen. Du finder vores ansøgningsskema og kontakt herunder. Vi anbefaler, at du læser vores retningslinjer for støtte, inden du søger. Er du i tvivl om noget, så er det altid bedst at kontakte puljemedarbejderen før du sender ansøgningen.
Støtte fra lokaludvalget
Fold alle ud
Overordnet ramme for støtte
Vi lægger vægt på, at projekter, der modtager støtte, bidrager til netværksskabelse, fremmer dialog, styrker sammenhængen mellem boligområderne i bydelen, bakker op om projekter nævnt i lokaludvalgets bydelsplan eller indtænker miljøhensyn som f.eks. affaldssortering, miljømærkede materialer m.v. i udførelsen af projektet.
Støtten gives som udgangspunkt kun til projekter i indeværende år. Ved projekter, der løber henover årsskiftet, er det vigtigt, at budgettet opdeles i to, så det viser hvilke midler, der bruges i fx 2026 og 2027.
Læs vores puljeguide
Vi har udarbejdet en puljeguide, som du finder i dokumenterne nederst på siden, hvor du kan læse om kriterier og formalitetskrav, så du ved, om dit projekt falder inden for vores puljers formål. Obs. puljeguiden opdateres 1. december grundet ny puljestruktur.
Brug vores logo i annoncering
Kgs. Enghave Lokaludvalgs logo og Københavns Kommunes logo skal med, når I annoncerer, reklamerer eller poster noget på nettet om en aktivitet, som lokaludvalget har støttet.
Kgs. Enghave Lokaludvalgs logo findes i flere farver, så du kan få det til at passe på dit grafiske materiale. Kontakt sekretariatet hvis du har brug for en anden filtype.
Københavns Kommunes logo, Københavnermærket, fås i mørkeblå og hvid.
Du finder logoerne nederst på siden.
Ansøgningsfrister og behandlingstid
Kgs. Enghavepuljen
Ansøgningsfrister
Kgs. Enghavepuljen har følgende frister for projekter i 2026:
Storepuljen
1. runde: Mandag d. 20. oktober 2025 (svar slut november)
2. runde: Mandag d. 22. december 2025 (svar i slut januar)
3. runde: Fredag d. 20. februar (svar i slut marts)
4. runde: Mandag d. 20. april (svar i slut maj)
5. runde: Torsdag d. 20. august (svar i slut september)
Restmidler 2026/1. runde 2027: Tirsdag d. 20. oktober (svar i slut november)
Lillepuljen
Behandles løbende (dog ikke i juli) med svar efter ca. 2,5 uger.
Behandlingstid
Lokaludvalget behandler ansøgningerne i Kgs. Enghavepuljen på lokaludvalgsmødet i den efterfølgende måned. Det betyder fx, at ansøgninger sendt til og med den 20. februar, behandles på lokaludvalgsmødet i slut marts. Altså går der op til 40 dage fra ansøgningsfristen til, at ansøgningen behandles af lokaludvalget og du får afgørelsen – alt efter hvornår lokaludvalgsmøderne ligger. Lokaludvalget og sekretariatet er som udgangspunkt på sommerferie i hele juli, hvorfor der ikke er puljevejledning eller -behandling i denne måned.
Juleaktiviteter?
Julepuljen som vi tidligere haft haft er udgået, da der kan søges om støtte til juleaktiviteter ved 5. ansøgningsrunde og via Lillepuljen. Vær opmærksom på at Lokaludvalget ikke kan støtte aktiviteter, der har karakter af julehjælp.
Hvor kan din aktivitet foregå
For at søge lokaludvalgets pulje, skal din aktivitet foregå inden for Kgs. Enghave lokaludvalgsområde. Se kortet herunder.
Ofte stillede spørgsmål
Fold alle ud
Hvad sker der, når jeg har sendt min ansøgning?
Når du har sendt din ansøgning til vores fællespostkasse indenfor ansøgningsfrist kan du som udgangspunkt regne med at den er indleveret. Vi vil herefter læse den og kontakte dig, hvis noget ikke stemmer eller vi gerne vil have uddybet noget vedrørende din ansøgning. Derefter tages din ansøgning videre til lokaludvalgets puljeudvalg, der drøfter og vurderer ansøgningen med en indstilling til et senere lokaludvalgsmøde, hvor den endelige beslutning tages. Du vil derefter få svar fra sekretariatet om, hvad lokaludvalget har besluttet vedrørende din ansøgning.
Kan jeg søge støtte til aktiviteter, der er afholdt?
Nej, du kan ikke få støtte til dit projekt, hvis dine aktiviteter er afholdt inden beslutningstidspunktet. Dette betyder, at vi kun støtter aktiviteter, der ligger bagefter lokaludvalgsmødet, hvor beslutninger om tildeling af støttemidler tages. Du kan se i vores kalender, hvornår der er lokaludvalgsmøde efter ansøgningsfristen.
Hvad betyder det, at støtten gives som underskudsgaranti eller tilskud?
Hvis dit projekt tildeles støttemidler fra vores puljer, dækker det underskuddet, som projektet forventes at få. Dette betyder også, at lokaludvalget ikke som støtter projekter, der regner med et overskud. Giver projektet et mindre underskud end forventet vil støtten være tilsvarende mindre.
Hvis projektet ikke har indtægter fra salg ydes støtten som udgangspunkt som et tilskud.
Hvornår bliver støtten udbetalt?
Som udgangspunkt vil du få støtten udbetalt, når du har indleveret regnskab og evaluering til sekretariatet, og dette er blevet godkendt af vores pulje- og økonomimedarbejder. Vær opmærksom på, at alle fakturaer skal være indhentet og tilgængelig for sekretariatet, før støtten kan udbetales.
Hvilke udgifter kan dækkes af en eventuel støtte?
Vi støtter aktiviteter og projekter, der er bydelsrelevante, og som foregår i bydelen. Der lægges vægt på, at projekter, der søges penge til, bidrager til netværksskabelse, fremmer dialog, styrker sammenhængen mellem boligområderne i bydelen, bakker op om projekter nævnt i bydelsplanen eller tager miljøhensyn i forbindelse med udførelen af projektet. Udgifterne kan være alt fra forplejning, materialeindkøb, leje af lokaler og honorarer. Som udgangspunkt ydes der ikke støtte til studierejser, varige driftsudgifter eller aflønning af kommunale medarbejdere.
Kan jeg søge støtte til et projekt, der løber over flere år?
Ja, det kan du godt, men lokaludvalget kan kun støtte den del af projektet, som afvikles i det år, du søger.
Hvis projektet løber henover årsskiftet, er det derfor vigtigt at budgettet opdeles, så det viser, hvilke midler der bruges i fx 2026 og 2027 og dermed søger i det pågældende år. Dette er vigtigt for lokaludvalget, da lokaludvalgets regnskabsår følger kalenderåret og vi derfor skal afslutte vores regnskab ved årsskiftet.
Kan jeg få støtten udbetalt på forskud?
I øjeblikket kan man ikke få noget støtte udbetalt på forskud, da der pågår en juridisk afklaringsproces om forskud, og hvilke regler der gælder for tilskudsområdet.
Derfor skal projektet være afviklet og have godkendt sit regnskab før vi kan udbetale støtten.