Giv os dine input til forslag om bustilpasning ifm. åbning af Sydhavnsmetroen
Sydhavnsmetroen er planlagt til at stå færdig og åbne sommeren 2024 med fem nye stationer. Når den åbner, er der behov for at tilpasse busnettet i området, så bus- og metrodriften sammentænkes og understøtter hinanden. Derfor har Movia lavet forslag til at tilpasse busnettet til henholdsvis Sydhavnsmetroen og til Ny Ellebjerg Station, som er blevet sendt i høring til lokaludvalget.
Vi vil gerne høre din mening
I lokaludvalget vil vi meget gerne høre dine holdninger til forslagene, når vi skal skrive høringssvar. Fortæl os, hvad du synes om omlægningerne ved at sende os en mail med dine kommentarer til kgsenghavelokaludvalg@okf.kk.dk senest mandag den 15. maj.
Bustilpasning til Sydhavnsmetroen
Movias har udarbejdet to scenarier til at tilpasse busnettet med Sydhavnsmetroen, der forventes at kunne træde i kraft, når metroen åbner sommer 2024:
1) Scenarie 1 er en grundtilpasning med forskellige ændringer i kørslen af linje 7A, som kører parallelt med metroen, og hvor busbetjeningen igen er mulig omkring Mozarts Plads, hvor der i dag er metrobyggeplads og busserne derfor er omlagt. Der er udarbejdet 3 scenarier for ændringer i linje 7A:
- Scenarie 1A (ingen parallelbetjening): Linje 7A vil kun betjene strækningen mellem Rødovre Nord og København H, og hermed fjernes linjen mellem København H og Ny Ellebjerg Station.
- Scenarie 1B (moderat parallelbetjening): Linje 7A vil kun betjene strækningen mellem Rødovre Nord og København H. Hertil introduceres en ny linje 17, der har næsten samme linjeføring som den nuværende linje 7A mellem København H og Ny Ellebjerg Station for at opretholde lokal busbetjening i området langs metrolinjen, dog med færre afgange (lavere frekvens) end linje 7A.
- Scenarie 1C (fuld parallelbetjening): Linje 7A kører i sin fulde udstrækning mellem Rødovre Nord og Ny Ellebjerg Station som i dag.
2) Scenarie 2 er en udvidet tilpasning, som skal ses som et perspektiverende scenarie, hvor der vil være væsentlige ændringer i busdriften, der er tilrettet den fremtidige byudvikling i området. I dette scenarie skæres linje 7A væk mellem Hovedbanegården og Ny Ellebjerg Station. Det vil sige, at linje 7A (som i Scenarierne 1A og 1B) afkortes til kun at betjene strækningen mellem Rødovre Nord Station og Hovedbanegården. Samtidig introduceres (som i Scenarie 1B) en ny linje 17 til lavere frekvent busbetjening af Sydhavnsområdet; linjen kører dog til Stejlepladsen i stedet for til Ny Ellebjerg Station. Derudover introduceres en ny linje 19, som betjener Godsbaneterrænet og som samtidig opretholder en betjening af Ny Ellebjerg Station. Linje 18, som er en vigtig fødelinje til Sydhavnsmetroen, opdeles i to separate linjer ved Valby Station. En linje 18 nord for Valby Station og en linje 8A syd for Valby Station.
Dyk ned i detaljerne i Movias forslag om bustilpasning til Sydhavnsmetroen
Bustilpasning til Ny Ellebjerg Station
Movia har også undersøgt, hvilke muligheder der er for at tilpasse busserne til Ny Ellebjerg Station, når Sydhavnsmetroen åbner. På grund af stationens placering, er der i dag relativt lang gangafstand mellem buslinjerne 1A og 4A på Gammel Køge Landevej og stationen. Undersøgelserne har vist, at det er muligt at få busserne tættere på stationen, men at der er behov for en nærmere afklaring af, hvilke anlægstiltag tilpasningerne vil kræve.
Movia har lavet beskrivelser og beregninger af mulige løsninger til bedre busbetjening af stationen samt et basisscenarie med den nuværende betjening.
Løsningerne til en forbedret busbetjening af stationen er, udover basisscenariet, følgende:
1) Poppelstykket (stop på Poppelstykket/Følager): Løsningen tager udgangspunkt i to nye stop til betjening af Ny Ellebjerg Station, som henholdsvis er placeret på Poppelstykket (en parallelvej til Gammel Køge Landevej) og på Følager.
2) Carls Jacobsens Vej: Løsningen anvender den nuværende vendesløjfe på Ny Ellebjerg Stations nordside, for at opnå en meget tæt forbindelse til stationen. Der er belyst to mulige løsninger ved Carl Jacobsens Vej: en løsning, hvor både linje 1A og 4A betjener det nye stop ved vendesløjfen, og en løsning, hvor det kun er linje 1A, der betjener det nye stop ved vendesløjfen. Begge løsninger vil medføre omvejskørsler med forlænget rejsetid for de passagerer, der ikke skal benytte Ny Ellebjerg Station.
De nødvendige anlægstiltag skal vurderes, besluttes og finansieres, inden de kan etableres og omlægning af linjerne kan ske. På den baggrund sendes forslagene om bustilpasning til Ny Ellebjerg Station i høring som et udkast.