Kgs. Enghave Lokaludvalg ønsker grøn overdækning af sporbanen!

Sund & Bælt efterlyser idéer og forslag til, hvad der skal indtænkes i miljøkonsekvensvurderingen af overhalingssporet ved Kalvebod (frist 25. marts 2024). Det har Kgs. Enghave Lokaludvalg gode bud på!

Kgs. Enghave Lokaludvalg ønsker hel eller delvis overdækning af strækningen samt mulighed for faunapassager!

Kgs. Enghave Lokaludvalg ser overdækning af hele strækningen fra Bådehavnsgade til Ellebjergvej, som den bedste måde at tilgodese både dyr, planter og menneskers behov - både nu og i fremtiden!

Kgs. Enghave Lokaludvalg finder, at stort set alle de udfordringer, som sporudvidelsen må forventes at medføre i driftsfasen, kan imødegås ved en beslutning om at overdække strækningen fra Bådehavnsgade til Ellebjergvej.

Projektet minder på mange måder om Ringstedbane-projektet, hvor der blev fundet midler til to overdækninger, Kulbanetunnelen og Hvidovretunnelen.

Fordele ved en overdækning:

  • En overdækning af strækningen vil sikre fri passage for mennesker, dyr, planter, svampe mm. fra syd til nord. 
  • Især støj, men også anden forurening fra togtrafikken, vil stort set forsvinde i de områder med grønt tag, og aflaste en del af København, der i forvejen er plaget af rigtig mange støjkilder, fx de store indfaldsveje (E20, Folehaven m.m.), de mange store byggeprojekter på blandt andet Sluseholmen, Bådhavnsgade m.m., der har foregået i det seneste mange år, foruden støjgener fra skydebanen.
  • Bevoksningen ovenpå ”taget” vil også dæmpe for støj fra indfaldssvejene (især E20), og være med til at reducere mængden af forurenende luftpartikler fra trafik og industri.
  • Markant reduktion af partikel- og støjrelaterede sygdomme og dermed markante besparelser på sundhedskontoen. Dannelsen af mange nye hektarer, der kunne bruges til et tiltrængt løft af grønne områder i København.
  • Fremtidssikring af vores by for vores børn og børnebørn, hvor naturen i byen får langt mere plads og større prioritet, hvilken FNs verdensmål nr. 3, 9, 11, 13 og 15 også lægger op til.
  • Et prestigeprojekt der vil sætte København på verdenskortet, som en hovedstad der hæver standarden for en bæredygtig tilgang til infrastruktur og et forgangsbillede til forbedringen af en allerede hårdt ramt bynatur.
  • Trækplaster for turister og arbejdskraft.
  • Et tillidsskabende projekt, hvor københavnerne vil føle sig hørt i forhold til ønsket om mere grønt i byen, mindre støj og anden type forurening.

Lokaludvalget ønsker at denne afbrydelse – en slags ”Berlinmur” for dyrelivet i Sydhavnen undersøges nøje i MKVen, og hvis lokaludvalgets frygt for konsekvenserne bekræftes, bør ovenstående alternativer i form af hel eller delvis overdækning eller faunapassager/brede broer (gen)overvejes som alternativ. Vi gør i den forbindelse opmærksom på, at der er skabt faunapassager på broerne over Amagermotorvejen, og at der som tidligere nævnt allerede er praksis for at overdække jernbanestrækninger i tæt beboede områder.

Såfremt en overdækning af hele strækningen ikke kan gennemføres, ønsker lokaludvalget, at der i miljøkonsekvensvurderingen (MKV’en) indgår en overdækning af de dele af strækningen, hvor hensynet til naboer og hensyn til dyrelivet gør det mest påkrævet. Kan en delvis overdækning heller ikke gennemføres, må der som minimum sikres faunapassager på udvalgte strækninger langs projektet, eventuelt i form af brede broer, sammenlignelige med faunapassagerne ved flere broer over Amagermotorvejen.

Derudover har lokaludvalget påpeget, at følgende parametre bør indtænkes:

  • Trafik i anlægsfasen – Lokaludvalget finder, at MPV’en skal redegøre for trafikafviklingen under anlægget af sporudvidelsen, især på de små veje i Sydhavnen
  • Støj i anlægsfasen. MKV’en bør neutralt og sagligt i diagramform angive støjbelastningerne i anlægsfasen. Det bør være transparent, hvor meget der støjes ved ”peak”, og der bør ikke anvendes gennemsnitsberegninger på støjbelastninger
  • Støj i driftsfasen. På samme måde bør der være et klart overblik over, hvad sporudvidelsen kommer til at betyde for det støjniveau, beboerne i området kommer til at leve under, når projektet er i drift. Det gælder både antallet af tog på strækningen, opdelt i passagertog og godstog og i hvilket omfang der forventes støj i form af opbremsning fra godstog.
  • Vibrationer i anlægsfasen og evt. påvirkning af boliger.
  • Forurening med støv i anlægsfasen
  • Projektets betydning for dyrelivet, især for truede arter, men også for dyrelivet generelt.
  • Projektets betydning for øvrig natur i området.
  • Belysning af, om projektet medfører sænkning af grundvandsspejlet
  • Fældning af alle træer på strækningen og mulighed for genplantning

Lokaludvalget finder, at der er så mange fordele ved at overdække sporstrækningen helt eller delvist i forhold til alt andet end anlægsomkostningerne, at Sund og Bælt bør forelægge en overdækning for Folketinget til beslutning!

Billede
Bilag 1: Faunapassage på Amager
Bilag 1: Faunapassage Amager
Fotograf
Marie Storr-Paulsen
Billede
Bilag 2: Faunapassage Amager
Bilag 2: Faunapassage Amager
Fotograf
Marie Storr-Paulsen
Billede
Bilag 3: Faunapassage Amager
Bilag 3: Faunapassage Amager
Fotograf
Marie Storr-Paulsen